19.04.2024 10:03

Ugostiteljstvo
Inspekcijske poslove u području djelatnosti ugostiteljstva i turističke pristojbe obavlja turistička inspekcija Državnog inspektorata, u okviru koje,  inspekcijski nadzor poslovanja ugostiteljskog objekta neposredno provode mjesno nadležni turistički inspektori. Što najčešće kontroliraju turistički  inspektori u ugostiteljskom objektu i koje mjere su ovlašteni i dužni poduzeti u slučaju kada utvrde da se nadzirani ugostitelj  ne pridržava propisanih obveza i/ili zabrana,  pišemo u nastavku ovoga članka.

1. Uvod

            Svaki inspekcijski nadzor, pa tako i inspekcijski nadzora koji provode turistički inspektori Državnog inspektorata obuhvaća nadzorne postupke kojima se provodi izravan uvid u opće i pojedinačne akte  te poslovnu dokumentaciju i isprave, uvjete i način rada nadziranih pravnih i fizičkih osoba radi utvrđivanja točnog i potpunog činjeničnog stanja, s ciljem da se u onom slučaju kada se stvarno stanje ne podudara s propisanim, primjenom upravnih i prekršajnih mjera nadziranu osobu "prinudi" da svoje  poslovanje  uskladi s propisanim načinom i uvjetima poslovanja.

            Djelokrug rada turističke inspekcije Državnog inspektorata te dužnost i ovlasti turističkih inspektora propisani su Zakonom o državnom inspektoratu (u nastavku: ZDI)1 i drugim posebnim zakonima čiju primjenu su turistički inspektori ovlašteni kontrolirati.  Odredbom čl. 16. ZDI-a propisano je da inspekcijske poslove u području ugostiteljske djelatnosti, pružanja ugostiteljskih usluga, pružanja usluga u turizmu i boravišne odnosno turističke pristojbe obavlja turistička inspekcija, u okviru koje, neposredan inspekcijski nadzor provode turistički inspektori.

            Ugostiteljskom djelatnošću smatra se djelatnost  pripremanja i usluživanja jela, pića i napitaka i pružanje usluga smještaja, kao i pripremanje jela, pića i napitaka za potrošnju na drugom mjestu sa ili bez usluživanja (u  prijevoznom sredstvu, na priredbama i sl.) i opskrba tim jelima, pićima i napitcima (catering), a obavlja se u jednoj od propisanih vrsta ugostiteljskih objekata koji je uređen i opremljen za pružanje ugostiteljskih usluga.

            2. Pravna podloga nadzora turističkih inspektora

            Pravnu podlogu inspekcijskih nadzora koje provode turistički inspektori čine pravni propisi (zakoni i pravilnici) kojima se uređuje obavljanje ugostiteljske djelatnosti ili druga upravna područja čiju primjenu su ovlašteni nadzirati turistički inspektori.  Način i uvjeti pod kojima pravne i fizičke osobe mogu obavljati ugostiteljsku djelatnost odnosno pružati ugostiteljske usluge, propisan je 2 i njegovim provedbenim pravilnicima kojima se propisuju uvjeti za razvrstavanja ugostiteljskih objekata u pojedine vrste i kategorije, poseban standard i oznaku kvalitete.  Obveza plaćanja turističke pristojbe, način utvrđivanja visine turističke pristojbe te prijava i odjava turista u ugostiteljskim objektima za smještaj, propisani su 3 i pravilnicima kojima se utvrđuje najniži i najviši iznos turističke pristojbe za ugostitelje, visini i načinu plaćanja turističke pristojbe za čarterska plovila, brodove za višednevna kružna putovanja i nautičare te način prijave i odjave turista putem sustava eVisitor.  Od posebnih zakona čiju primjenu nadziru turistički inspektori  navodimo: Zakon o zabrani i sprječavanju obavljanja neregistrirane djelatnosti (u nastavku: Zakon o neregistriranoj djelatnosti)4 - u odnosu na neregistrirano obavljanje ugostiteljske djelatnosti odnosno neregistrirano pružanje ugostiteljskih usluga;  Zakon o uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj (u nastavku: Zakon o uvođenju eura)5  - u odnosu na dvojno iskazivanje cijena ugostiteljskih usluga (u eurima i kunama);  6- u odnosu na zabranu isticanja viših cijena za goste s prebivalištem ili boravištem u nekoj od država članica Europskog gospodarskog prostora  (EPG-a) u odnosu na cijene istaknute za  domaće goste;7 i Zakon o  ograničavanju uporabe duhanskih i srodnih proizvoda (u nastavku: ZOUDP)8 - u odnosu na uvjete pod kojima je dopušteno pušenje u ugostiteljskom objektu; te 9 - u odnosu na  uvjete i način obavljanja ugostiteljske djelatnosti u obrtu.

            3. Dužnost i ovlasti turističkih inspektora

            U provedbi inspekcijskog nadzora, inspektor je  ovlašten je pregledati poslovne  i druge prostorije i prostore, opremu i sredstva kojima se obavlja djelatnost ugostiteljstva, izvršiti uvid  u statusnu i poslovnu dokumentaciju (rješenje o registraciji djelatnosti, ispunjavanju propisanih uvjeta, normative, cjenike odnosno jelovnike i kartu pića), pregledati hranu, piće i napitke te tražiti na uvid identifikacijske dokumente osoba zatečenih u nadzoru kao i  uzimati izjave nadzirane osobe i drugih sudionika (zaposlenika i gosta) zatečenih u nadzoru.  O provedenom inspekcijskom nadzoru inspektor je dužan sastaviti zapisnik u skladu s odredbama Zakona o općem upravnom postupku,10 od kojih jedan primjerak obvezno uručuje ili dostavlja nadziranoj osobi ili njenom zakonskom zastupniku ili opunomoćeniku, odnosno osobi zatečenoj u inspekcijskom nadzoru.

            Ako je propisano da se u slučaju utvrđene nezakonitosti izriče određena upravna mjera, inspektor je dužan istu rješenjem izreći (osim ako su utvrđene nepravilnosti otklonjene tijekom inspekcijskog nadzora ili kad izvršenje nije moguće, što inspektor utvrđuje i navodi u zapisniku).11 Ako inspektor inspekcijskim nadzorom utvrdi da je povredom propisa počinjen prekršaj, dužan je protiv počinitelja prekršaja mjesno nadležnom općinskom sud podnijeti optužni prijedlog ili izdati prekršajni odnosno obavezni prekršajni nalog,  ili  na mjestu izvršenja prekršaja, počinitelju naplatiti novčanu kaznu ako je ista za utvrđeni prekršaj propisana, a u slučaju da utvrdi postojanje osnovane sumnje da je povredom propisa počinjeno kazneno djelo (npr. neovlašteno skidanje službenog pečata kojim je inspektor zapečatio ugostiteljski objekt), mjesno nadležnom općinskom državnom odvjetništvu podnijeti kaznenu prijavu. Iznimno, inspektor neće prekršajno procesuirati počinitelja prekršaja ako su ispunjeni uvjeti za primjenu oportuniteta  (oslobođenja od prekršajnog progona odnosno nepokretanja prekršajnog postupka). Uvjeti za primjenu oportuniteta propisani su odredbom čl. 42.a. Zakona u odnosu na prekršaje iz tog Zakona, odnosno odredbom čl. 73. ZDI-a u odnosu na prekršaje propisane drugim zakonom  čiju primjenu kontroliraju turistički inspektori ako istim nije predviđena niti isključena primjena oportuniteta (ako je posebnim zakonom oportunitet predviđen, inspektor će primijeniti oportunitet uz uvjete propisane tim zakonom).

            Inspektor neće primijeniti načelo oportuniteta nego će prekršajno procesuirati počinitelja prekršaja u svim slučajevima kada je za utvrđenu povredu propisa propisana mjera zabrane, u slučaju ponavljanja prekršaja u istom objektu, te za prekršaje taksativno navedene u odredbi čl. 42.a. st.4.  Zakona.

            Odredbom čl. 61. st.3. ZDI-a propisano je,  da  je fizička osoba koja podliježe inspekcijskom nadzoru i/ili sudionik odnosno druga osoba zatečena u nadzoru dužna, na zahtjev inspektora, predočiti mu na uvid javnu ispravu na temelju koje  može provjeriti i utvrditi njen identitet (npr. osobnu iskaznicu, putovnicu), u protivnom odgovara za prekršaj iz čl. 128. ZDI-a.  Fizička osoba koja podliježe inspekcijskom nadzoru i/ili sudionik odnosno druga osoba zatečena u nadzoru, sukladno čl. 61.st.4. ZDI-a, dužna je na traženje inspektora dati mu izjavu s točnim pojedinostima važnim za utvrđenje činjenica u započetom inspekcijskom nazoru, u protivnom odgovara za prekršaj iz čl. 129 ZDI-a. Nadalje, odredbom  čl. 63.  ZDI-a propisano je da su pravne i fizičke osobe koje podliježu inspekcijskom nadzoru  dužne inspektoru omogućiti obavljanje nadzora12 i osigurati uvjete za neometani rad, kao i da su dužne, na traženje inspektora privremeno obustaviti poslovanje nadziranog objekta za vrijeme inspekcijskog nadzora, ako inspektor ne bi mogao na drugi način obaviti inspekcijski nadzor ili utvrditi činjenično stanje (zahtjev za privremenu obustavu poslovanja inspektor je dužan unijeti u zapisnik o obavljenom nadzoru). Odredbom  čl. 64. ZDI-a propisano je da su pravne i fizičke osobe dužne na pisano traženje inspektora, u primjernom roku koji odredi inspektor, dostaviti ili pripremiti točne i potpune podatke, obavijesti i materijale koji su mu potrebni za obavljanje inspekcijskog nadzora. Ne omogućavanje  obavljanja nadzora ili na bilo koji drugi način onemogućavanje pregleda ili neosiguravanje  uvjeta za neometan rad inspektora,  ili privremeno neobustavljanje poslovanja objekta na traženje inspektora, kao i neizvršavanje zatražene radnje odnosno ne pripremanje i/ili nedostavljanje točnih i/ili potpunih podataka na pisano traženje inspektora, ili njihovo dostavljanje izvan roka određenog za njihovu dostavu,  prekršajno je sankcionirano odredbom čl. 127. ZDI-a.

            U nastavku članka dajemo sažeti prikaz osnovnih zakona čiju primjenu turistički inspektori najčešće kontroliraju u ugostiteljskom objektu tijekom redovnog nadzora.

            4. Legalitet obavljanja ugostiteljske djelatnosti

            4.1. Registriranje ugostiteljske djelatnosti

             Ugostiteljsku djelatnost mogu obavljati  trgovačka društva, zadruge i obrtnici koji su registrirani za obavljanje ugostiteljske djelatnosti odnosno koji u odgovarajućem registru (pravne osobe u sudskom, a obrtnici u obrtnom registru) imaju upisanu ugostiteljsku djelatnost (registriranjem ugostiteljske djelatnosti,  pravne i fizičke osobe stječu status ugostitelja).

            Iznimno, uz uvjete  propisane za ugostitelje,  poimenično navedene pravne osobe i obrtnici iz čl. 5.st.2. Zakona mogu obavljati djelatnost ugostiteljstva bez obveze registriranja te djelatnosti, ali samo ako ugostiteljsku djelatnost obavljaju uz uvjete i na način propisan odredbom tog članka. Jednako tako, bez obveza registriranja ugostiteljske djelatnosti, svaka pravna osoba i obrtnik ako je registriran za obavljanje neke druge djelatnosti, kao sudionik proslava i manifestacija koje u promidžbeno-turističku svrhu organizira turistička zajednica i/ili  jedinica lokalne samouprave (u nastavku: JLS) ili drugi organizator uz odobrenje JLS, može na tom događanju pripremati i usluživati jela, pića i napite  uz uvjete i na način propisan odredbom čl. 12.st.2. Zakona. Na koje se pravne osobe i obrtnike ne primjenjuju odredbe Zakona iako pružaju pojedine ugostiteljske usluge (npr. pripremaju i uslužuju jela, pića i napitke i/ili pružaju usluge smještaja), propisano je odredbom čl. 6. Zakona, ali samo ako te usluge pružaju uz uvjete i na način propisan odredbom tog članka  (npr. trgovačka društva, državna tijela,  ustanove, obrtnici i udruge,  mogu organizirati pružanje usluge toplog obroka i  bezalkoholnog pića, ali samo za svoje radnike/djelatnike/članove, u svojim poslovnim prostorijama i prostorima, te za vrijeme trajanja radnog vremena odnosno aktivnosti i bez namjere stjecanja dobiti). Ako pravna i fizička osoba obavlja ugostiteljsku djelatnost da istu nije registrirala ili pravne osobe i obrtnici iz čl. 5. i 6. Zakona obavljaju ugostiteljsku djelatnost odnosno pružaju pojedine ugostiteljske usluge protivno propisanom načinu i uvjetima, tada je riječ o neregistriranom obavljanju ugostiteljske djelatnosti odnosno neregistriranom pružanju ugostiteljskih usluga, što je sankcionirano Zakonom o neregistriranoj djelatnosti.

            Kontrola:  Da li je nadzirana osoba registrirana za obavljanje ugostiteljske djelatnosti?

            Upravna mjera: ako nadzirana pravna i fizička osoba obavlja ugostiteljsku djelatnost koja nije upisana u sudski ili drugi odgovarajući (npr. obrtni) registar -  usmenim rješenjem u zapisniku zabranjuje se obavljanje neregistrirane ugostiteljske djelatnosti (odnosno neregistrirano pružanje ugostiteljskih usluga) do otklanjanja utvrđenih nedostataka, a najkraće na rok od 30 dana od dana izdavanja usmenog rješenja (čl. 9.st.1.toč.1.  Zakona o zabrani neregistrirane djelatnosti - za pravnu osobu, a čl.9. st.1. toč.3. istog Zakona - za fizičku osobu)

            Prekršaj: ako pravna ili fizička osoba  obavlja djelatnost ugostiteljstva, a za njeno obavljanje nije registrirana  (čl. 10.st.1. Zakona o zabrani neregistrirane djelatnosti - za pravnu osobu, st.2. istog članka - za odgovornu osobu u pravnoj osobi, i st.3. istog članaka - za fizičku osobu ) uz mjeru oduzimanja predmeta prekršaja i imovinske koristi ostvarene prekršajem (čl. čl.10.st.9. Zakona o zabrani neregistrirane djelatnosti).

            4.2. Ishođenje rješenja o ispunjavanju propisanih uvjeta za ugostiteljski objekt

            Ugostiteljska djelatnost obavlja se u ugostiteljskim objektima koji se, obzirom  na vrstu ugostiteljskih usluga koje se u njima pružaju razvrstavaju u skupine Hoteli, Kampovi, Ostali ugostiteljski objekti za smještaj, Restorani, Barovi, Catering objekti i Objekti jednostavnih usluga. Polazeći od načina usluživanja i pretežitosti usluga koje se pružaju u objektu,  ugostiteljski objekti unutar pojedine skupine  razvrstavaju se u pojedine vrste  (ugostitelj može poslovati u najviše dvije vrste ugostiteljskih objekata),13  a pojedine vrste ugostiteljskih objekata za smještaj se kategoriziraju.14

            Ugostitelj smije započeti s obavljanjem ugostiteljske djelatnosti u ugostiteljskom objektu tek nakon što nadležno upravno tijelo15 (na njegov zahtjev) izda rješenje o tome da su ispunjeni propisani minimalni uvjeti za vrstu i uvjeti za kategoriju (ako se objekt kategorizira) objekta u kojoj ugostitelj posluje. Ako ugostitelj započne obavljati ugostiteljsku djelatnost u ugostiteljskom objektu prije nego ishodi rješenje, smatra se da obavlja neregistriranu ugostiteljsku djelatnost.

            Kontrola:  Da li je ugostitelj započeo s obavljanjem ugostiteljske djelatnosti u ugostiteljskom objektu za koji prethodno nije ishodio rješenje nadležnog upravnog tijela o ispunjavanju minimalnih uvjeta za vrstu i kategoriju (ako se objekt kategorizira)?

            Upravna mjera: ako ugostitelj  obavlja ugostiteljsku djelatnost u ugostiteljskom objektu, a nema rješenje o ispunjavanju minimalnih uvjeta za vrstu (i kategoriju -  usmenim rješenjem u zapisniku zabranjuje se obavljanje  gostiteljske djelatnosti u ugostiteljskom objektu bez ishođenog rješenja o ispunjavanju propisanih uvjeta, do otklanjanja utvrđenih nedostataka (ishođenja rješenja), a najkraće na rok od 30 dana od dana izdavanja usmenog rješenja (čl. 9.st.1.toč.2.  Zakona o zabrani neregistrirane djelatnosti - za pravnu osobu, a čl.9. st.1. toč.4. istog Zakona - za fizičku osobu)

            Prekršaj: ako ugostitelj obavlja ugostiteljsku djelatnost u ugostiteljskom objektu za koji nema ishođeno rješenje o ispunjavanju propisanih uvjeta za vrstu u kojoj posluje, a ukoliko se objekt kategorizira i za kategoriju u kojoj posluje (čl. 10.st.1. Zakona o zabrani neregistrirane djelatnosti - za pravnu osobu, st.2. istog članka - za odgovornu osobu u pravnoj osobi, i st.3. istog članaka - za fizičku osobu ) uz mjeru oduzimanja predmeta prekršaja i imovinske koristi ostvarene prekršajem (čl. čl.10.st.9. Zakona o zabrani neregistrirane djelatnosti).

            5. Ispunjavanje propisanih uvjeta za ugostiteljski objekt

            5.1. Minimalni uvjeti za vrstu i kategoriju ugostiteljskog objekta

            Ugostitelj mora osigurati da ugostiteljski objekt, oprema i sredstva kojima se obavlja ugostiteljska djelatnost tijekom poslovanja ugostiteljskog objekta stalno ispunjava   minimalne uvjete  za vrstu i uvjete za kategoriju (ako je objekt kategoriziran) propisane za vrstu i kategoriju u kojoj objekt posluje i za koju je ugostitelj ishodio rješenje, kao i propisane uvjete za poseban standard i oznaku kvalitete ako su objektu dodijeljene. Minimalni uvjeti za razvrstavanje ugostiteljskih objekta iz pojedinih skupina u pojedine vrste, uvjeti za kategorije, poseban standard i oznaku kvalitete propisani su provedbenim pravilnicima.16

            Kontrola:  Da li je ugostiteljski objekt u kojem se pružaju pojedine ugostiteljske usluge ispunjava propisane minimalne uvjete za vrstu (i kategoriju) u kojoj posluje?

            Upravna mjera: ako ugostiteljski objekt ne udovoljava propisani uvjetima za vrstu i/ili kategoriju i/ili poseban standard i/ili oznaku kvalitete u kojoj posluje -  rješenje kojim se naređuje otklanjanje utvrđenih nedostataka i nepravilnosti u roku određenom u rješenju (čl. 44. st.1. Zakona);  ukoliko nedostaci i nepravilnosti ne budu otklonjeni u roku određenom u prethodnom rješenju - rješenje o zabrani obavljanja ugostiteljske djelatnosti u ugostiteljskom objektu, dok se nedostaci ne otklone (čl. 44. st.3. Zakona); ako utvrđeni nedostaci i nepravilnosti ugrožavaju zdravlje i život gostiju ili zaposlenog osoblja - usmeno rješenje u sklopu zapisnika kojim se zabranjuje obavljanje ugostiteljske djelatnosti u ugostiteljskom objektu dok se utvrđeni nedostaci i nepravilnost ne otklone (čl. 44. st. 4. Zakona).

            Prekršaj: ako ugostiteljski objekt ne udovoljava propisane uvjete za vrstu, odnosno i za kategoriju, posebni standard i oznaku kvalitete (ako se objekt kategorizira i ako mu je dodijeljen poseban standard i/li oznaka kvalitete), ili prestane ispunjavati propisane uvjete za vrstu, kategoriju, poseban standard i kvalitete (čl. 46. st.1.toč.4. Zakona  - za ugostitelja pravnu osobu i obrtnika, a st.2. istog članka - za odgovornu osobu u pravnoj osobi), uz primjenu oportuniteta (čl 42.a. Zakona), osim u slučaju donošenja  rješenja o iz čl. 44.st.4. Zakona.

            5.2. Pružanje ugostiteljskih usluga sukladno rješenju

            U obavljanju ugostiteljske djelatnosti u ugostiteljskom objektu, ugostitelj je dužan pružati ugostiteljske usluge koje su utvrđene rješenjem nadležnog upravnog tijela.

            Kontrola:  Da li  se u ugostiteljskom objektu pružaju ugostiteljske usluge utvrđene rješenjem nadležnog upravnog tijela?

            Upravna mjera: ako ugostitelj u ugostiteljskom objektu pruža ugostiteljske usluge koje nisu utvrđene rješenjem nadležnog upravnog tijela i/ili ne pruža ugostiteljske usluge koje su utvrđene rješenjem - rješenje  kojim se naređuje otklanjanje utvrđenih nedostataka i nepravilnosti u roku određenom u rješenju (čl. 44. st.1. Zakona); ukoliko nedostaci i nepravilnosti ne budu otklonjeni u roku određenom u prethodnom rješenju - rješenje o zabrani obavljanja ugostiteljske djelatnosti u ugostiteljskom objektu, dok se nedostaci ne otklone (čl. 44. st.3. Zakona); ako utvrđeni nedostaci i nepravilnosti ugrožavaju zdravlje i život gostiju ili zaposlenog osoblja - usmeno rješenje u sklopu zapisnika kojim se zabranjuje obavljanje ugostiteljske djelatnosti u ugostiteljskom objektu dok se utvrđeni nedostaci i nepravilnost ne otklone (čl. 44. st. 4. Zakona).

            Prekršaj: ako ugostitelj pruža usluge koje nisu obuhvaćene rješenjem i/ili ne pruža ugostiteljske usluge koje su obuhvaćene rješenjem nadležnog upravnog tijela (čl. 46. st.1.toč.2. Zakona  - za ugostitelja pravnu osobu i obrtnika, a st.2. istog članka - za odgovornu osobu u pravnoj osobi),  uz primjenu oportuniteta (čl. 42.a. Zakona), osim u slučaju donošenja  rješenja o iz čl. 44.st.4. Zakona.

            5.3. Obavljanje ugostiteljske djelatnosti suprotno rješenju

            Ugostitelj je dužan obavljati ugostiteljsku djelatnost u onoj vrsti (kategoriji, posebnom standardu i oznaci kvalitete) ugostiteljskog objekta koja je utvrđena rješenjem nadležnog upravnog tijela kao i pružati one ugostiteljske usluge koje su utvrđene tim rješenjem.

            Kontrola:  Da li u ugostitelj obavlja ugostiteljsku djelatnost odnosno pruža ugostiteljske usluge suprotno rješenju nadležnog upravnog tijela?

            Upravna mjera: ako ugostitelj  u ugostiteljskom objektu obavlja ugostiteljsku djelatnost odnosno pruža ugostiteljske usluge suprotno izdanom rješenju nadležnog upravnog tijela - rješenje kojim će do otklanjanja utvrđenih nedostataka odnosno nepravilnosti zabraniti ugostitelju daljnje obavljanje ugostiteljske djelatnosti, odnosno pružanje ugostiteljskih usluga u dijelu u kojem se pružaju suprotno izdanom rješenju (čl. 43 st.1. Zakona).

            Prekršaj: ako ugostitelj obavlja ugostiteljsku djelatnost odnosno pruža ugostiteljske usluge suprotno izdanom rješenju nadležnog upravnog tijela (čl.46. st. 1. toč.5. Zakona - za ugostitelja pravnu osobu i obrtnika, a st. 2. istog članka - za odgovornu osobu u pravnoj osobi).

            5.4. Uvjeti za  pružanje ugostiteljskih usluga izvan ugostiteljskog objekta

            Ugostitelj može povremeno (za vrijeme trajanja manifestacija, sajmova, prigodnih priredbi i sl.) izvan svoga ugostiteljskog objekta pružati ugostiteljske usluge sukladno  vrsti ugostiteljskog objekta za koji je ishodio rješenje, a  uz odobrenje JLS na području kojeg pruža ugostiteljske usluge (čl.12.st.1. Zakona).

            Kontrola:  Da li u ugostitelj, povremeno (za vrijeme trajanja manifestacija, sajmova i prigodnih priredbi i sl.) izvan svog objekta  pruža ugostiteljske usluge sukladno onoj vrsti ugostiteljskog objekta za koji je ishodio rješenje i da li je za pružanje ugostiteljskih usluga izvan svog ugostiteljskog objekta ishodio odobrenje JLS?

            Prekršaj: ako ugostitelj pruža ugostiteljske usluge izvan ugostiteljskog objekta suprotno čl. 12. st.1. Zakona (čl.46.st.1. toč.3. Zakona -  za ugostitelja pravnu osobu i obrtnika, a st.2. istog članka - za odgovornu osobu u pravnoj osobi), uz primjenu oportuniteta (čl. 42.a. Zakona).

            6. Radno vrijeme ugostiteljskih objekata

            Radno vrijeme ugostiteljskih objekata propisano je odredbom čl. 9. Zakona, na način da ugostiteljski objekti  iz skupine Hoteli, Kampovi i Ostali ugostiteljski objekti za smještaj  moraju obvezno raditi od 0.00 do 24.00 sata (ugostiteljski sadržaji unutar ovih ugostiteljskih objekata mogu raditi u zasebnom radnom vremenu), a ugostiteljski objekti iz skupine Restorani i Barovi mogu raditi od 6.00 do 24.00 sati (noćni klub, noćni bar i disco klub od 21.00 do 6.00 sati samo u zatvorenim prostorima). Ako se ugostiteljski objekti iz skupine Restorani i Barovi nalaze izvan naseljenih područja naselja tada  mogu raditi od 0.00 do 24.00 sata, a oni koji posluju u zračnim lukama, željezničkim i autobusnim kolodvorima i sl. mogu raditi u radnom vremenu objekta u kojem se nalaze. Predstavničko tijelo JLS svojom odlukom propisuje radno vrijeme za ugostiteljske objekte iz skupine Objekti jednostavnih usluga i Catering objekata te radno vrijeme prostora za usluživanje svih ugostiteljskih objekata, kao i kriterije za određivanje ranijeg završetka radnog vremena ugostiteljskih objekata (osim ugostiteljskih objekata za smještaj). Uz koje uvjete općinski načelnik odnosno gradonačelnik može skratiti  (najduže za 2 sata) radno vrijeme ili odrediti drugačije radno vrijeme ugostiteljskih objekata (osim  objekata za smještaj) propisano je čl.9.st.4. Zakona.

            Kontrola:  Da li se ugostitelj pridržava propisanog radnog vremena?

            Prekršaj: ako se ugostitelj ne pridržava propisanog radnog vremena (čl. 46. st.1.toč.1. Zakona - za ugostitelja pravnu osobu i obrtnika, a po st.2. istog članka - za odgovornu osobu u pravnoj osobi).

            7.  Isticanje propisanih  oznaka i obavijesti

            7.1. Oznaka vrste, kategorije, posebnog standarda i oznake kvalitete

            Ugostitelj je dužan vidno istaknuti na ulazu u ugostiteljski objekt na propisani način, natpis s oznakom vrste, odnosno vrste i kategorije ugostiteljskog objekta, posebnog standarda te oznake kvalitete utvrđene rješenjem nadležnog upravnog tijela, a u ugostiteljskom objektu u kojem pruža usluge naturistima, i oznaku da se u istom pružaju usluge naturistima.

            Kontrola: Da li je ugostitelj istaknuo oznaku vrste, kategorije, posebnog standarda i oznaku kvalitete u propisanom obliku i na propisani način sukladno rješenju nadležnog upravnog tijela, a onaj koji u ugostiteljskom objektu pruža usluge naturistima i oznaku o tome, kao i oznaku tvrtke pod kojom posluje u sadržaju navedenom u rješenju o upisu u sudski odnosno obrtni registar?

            Upravna mjera: ako ugostiteljski objekt ne udovoljava propisanim uvjetima glede načina isticanja oznake vrste, kategorije, posebnog standarda i oznake kvalitete ugostiteljskog objekta sukladno rješenju nadležnog upravnog tijela, uključujući i oznaku da se u ugostiteljskom objektu pružaju usluge naturistima (ako se pružaju) kao i oznaku tvrtke kako je utvrđena rješenjem o upisu ugostitelja  u odgovarajući registar  -  rješenje  kojim se naređuje otklanjanje utvrđenih nedostataka i nepravilnosti u roku određenom u rješenju (čl. 44. st.1. Zakona); ukoliko nedostaci i nepravilnosti ne budu otklonjeni u roku određenom u prethodnom rješenju - rješenje o zabrani obavljanja ugostiteljske djelatnosti u ugostiteljskom objektu, dok se nedostaci ne otklone (čl. 44. st.3. Zakona).

            Prekršaj: ako ugostitelj vidno ne istakne na ulazu u ugostiteljski objekt oznaku vrste, kategorije, posebnog standarda i oznaku kvalitete na propisani način i u propisanom obliku  (čl. 47. st.1. toč.1. Zakona - za ugostitelja pravnu osobu i obrtnika, a st.2. istog članka -za odgovornu osobu u pravnoj osobi); ako ne istakne u ugostiteljskom objektu u kojem pruža usluge naturistima uz naziv vrste ugostiteljskog objekta i oznaku da se u tom objektu pružaju usluge naturistima (čl. 47. st.1. toč.10. Zakona - za ugostitelja  pravnu osobu i obrtnika, a st.2 istog članka  - za odgovornu osobu  u pravnoj osobi); ako ugostiteljski objekt ne ispunjava propisane minimalne uvjete glede isticanja oznake tvrtke pod kojom ugostitelj posluje, u sadržaju utvrđenom u rješenju o upisu ugostitelja u odgovarajući registar (čl. 46. st.1. toč.4. Zakona - za ugostitelja pravnu osobu i obrtnika, a st.2. istog članka za odgovornu osobu u pravnoj osobi), uz primjenu oportuniteta  za sve prekršaje (čl. 42.a. Zakona).

            7.2. Reklamiranje i oglašavanja ugostiteljski usluga sukladno rješenju

            Prilikom oglašavanja i reklamiranja ugostiteljskih usluga i isticanja poruka u komercijalnom poslovanju, ugostitelj smije koristiti oznaku propisane vrste i kategorije ugostiteljskog objekta, posebnog standarda, odnosno oznake kvalitete koja je utvrđena rješenjem nadležno upravnog tijela.

            Kontrola:  Da li ugostitelj prilikom oglašavanja i reklamiranja usluga i isticanja poruka u komercijalnom poslovanju korisni oznaku propisane vrste, kategorije, posebnog standarda odnosno oznake kvalitete koja je utvrđena rješenjem nadležnog upravnog tijela?

            Upravna mjera: ako ugostitelj za ugostiteljski objekt za smještaj kojemu je utvrđena kategorija  i/ili  poseban standard, ističe oznaku za kategoriju (zvjezdice) ili posebnog standarda u promidžbenim materijalima suprotno Zakonu -  rješenje  kojim se naređuje otklanjanje utvrđenih nedostataka i nepravilnosti u roku određenom u rješenju (čl. 44. st.1. Zakona); ukoliko nedostaci i nepravilnosti ne budu otklonjeni u roku određenom u prethodnom rješenju - rješenje o zabrani obavljanja ugostiteljske djelatnosti u ugostiteljskom objektu, dok se nedostaci ne otklone (čl. 44. st.3. Zakona).

            Prekršaj: ako ugostitelj prilikom oglašavanja i reklamiranja ugostiteljskih usluga i isticanja poruka u komercijalnom poslovanju koristi oznaku propisane vrste i kategorije ugostiteljskog objekta, posebnog standarda, odnosno oznake kvalitete koja nije utvrđena rješenjem nadležnog upravnog tijela (čl. 47. st.1.toč.15. Zakona  - za ugostitelja pravnu osobu i obrtnika, a st.2. istog članka - za odgovornu osobu u pravnoj osobi).

            7.3.  Obavijest o radnom vremenu prodajnog objekta i pridržavanje istog

            Ugostitelj je dužan istaknuti na ulazu u objekt obavijest o radnom vremenu sukladno čl. 9. Zakona i radnim odnosno neradnim danima, a u ugostiteljskom objektu za smještaj i obavijest o radnom vremenu pojedinog ugostiteljskog sadržaja (npr. restorana, caffe bara, terase) ako nije istovjetno s radnim vremenom ugostiteljskog objekta te se pridržavati  istaknutog radnog vremena.

            Kontrola:  Da li je ugostitelj na ulazu u ugostiteljski objekt  vidno istaknuo obavijest o radnom vremenu sukladno čl. 9. Zakona te radnim odnosno neradnim danima, a unutar ugostiteljskog objekta za smještaj i radno vrijeme pojedinog ugostiteljskog sadržaja ako nije istovjetno s radnim vremenom objekta, te  da li se pridržava istaknutog radnog vremena?

            Prekršaj: ako na ulazu u ugostiteljski objekt nije vidno istaknuta obavijest o radnom vremenu i radnim, odnosno neradnim danima, a unutar ugostiteljskog objekta i radno vrijeme pojedinog ugostiteljskog sadržaja ako to vrijeme nije istovjetno radnom vremenu ugostiteljskog objekta i/ili se ne pridržava istaknutog radnog vremena  (čl. 47. st.1. toč.2. Zakona - za ugostitelja pravnu osobu i obrtnika, a st. 2. istog članka za odgovornu osobu u pravnoj osobi), uz primjenu oportuniteta (čl. 42.a. Zakona).

            7.4. Isticanje cijena usluga i pridržavanje istaknutih cijena

            Ugostitelj je dužan u ugostiteljskom objektu vidno istaknuti cijene usluga koje se nude na hrvatskom i najmanje jednom svjetskom jeziku, a kod pružanja usluga smještaja u cjenicima istaknuti i iznos turističke pristojbe, te cjenike (jelovnik i/ili karta pića) staviti na raspolaganje gostima u dovoljnom broju. Ugostitelj ne smije isticati više cijene za goste s prebivalištem ili boravištem u nekoj od državi članici EGP-a u odnosu cijene istaknute za domaće goste,  jer je to protivno Zakonu o uslugama.

            Kontrola:  Pridržava li se ugostitelj  propisane obveze glede isticanja cijena  usluga koje se nude u ugostiteljskom objektu i da li za  goste iz druge  države članice EGP-a ističe više cijene u odnosu na cijene  istaknute za domaće goste?

            Prekršaj: ako u ugostiteljskom objektu nisu vidno istaknute cijene usluga (cjenici odnosno karte pića i jelovnici) ili pored hrvatskog nisu ispisani i najmanje na još jednom svjetskom jeziku, ili kod pružanja usluga smještaja na cjenicima nije naveden iznos turističke pristojbe ili cjenici nisu stavljeni gostu na raspolaganje u dovoljnom broju primjeraka (čl. 47. st.1. toč.5. - Zakona za ugostitelja pravnu osobu i obrtnika, a st. 2. istog članka za odgovornu osobu u pravnoj osobi), uz primjenu oportuniteta (čl. 42.a. Zakona); ako u cjenicima ističe više cijene za goste iz drugih država članica EGP-a u odnosu na cijene istaknute za domaće goste  (čl. 33.st.1. toč.1. Zakona o uslugama - za ugostitelja pravnu osobu i obrtnika), uz primjenu oportuniteta (čl.73. ZDI-a).

            Cijene na cjenicima (jelovnicima i kartama pića) do 31. prosinca 2023. moraju biti istaknute u eurima i kunama, s time da se iznosi preračunavaju primjenom fiksnog tečaja konverzije (1 EUR=7,53450 kn) i pravila za preračunavanje sukladno Zakonu o uvođenju eura, a taj tečaj mora biti vidno  istaknut na cjeniku. Dodajemo da se od 1.1.2024. godine cijene na cjenicima ističu samo  u eurima.

            Kontrola:  Da li je ugostitelj  pridržava propisanog načina  dvojnog iskazivanja cijena ugostiteljskih usluga na cjenicima (kartama pića i jelovnicima)?

            Upravna mjera: ako ako cijene ugostiteljskih usluga na cjenicima nisu iskazane u eurima i kunama na jasan, vidljiv, čitljiv  način, i/ili su iznosi preračunati primjenom bilo kojeg drugog tečaja osim fiksnog tečaja konverzije  - rješenje o otklanjanju utvrđene nepravilnosti ili nezakonitosti u određenom roku  (čl. 77. Zakona o uvođenju eura);

            Prekršaj:  ako: su cijene ugostiteljskih usluga  preračunate (iz eura u kune) primjenom nekog drugog tečaja, osim fiksnog tečaja konverzije i/ili suprotno pravilima za preračunavanje i zaokruživanje (čl. 88.st.1.toč.1. Zakona o uvođenju eura); cijene ugostiteljskih usluga nisu iskazane u eurima i kunama (čl.88.st.1.toč.23. istog Zakona); u razdoblju dvojnog iskazivanja nije istaknut fiksni tečaj konverzije na jasan, čitljiv, vidljiv i lako uočljiv način (čl.88.st.1.toč.26. istog Zakona),  uz primjenu oportuniteta za sve prekršaje (čl.89. Zakona o uvođenju eura).  

            Ugostitelj je dužan pridržavati se istaknutih cijena na cjeniku (odnosno jelovniku i karti pića), i ne smije diskriminirati goste vezano za cijene usluge (npr. da ima istaknute cijene za državljane neke od država članica EGP-a u višem iznosu od cijena istaknutih za domaće goste).

            Kontrola:  Da li se ugostitelj pridržava istaknutih cijena?

            Upravna mjera: - ako je gostu zaračunata i naplaćena cijena od utvrđene cijene, a ugostitelj odbije gostu vratiti više naplaćeni iznos  - rješenje kojim se naređuje ugostitelju vratiti više naplaćeni iznos oštećenom gostu (čl.97.st.1. ZDI-a).

            Prekršaj: ako se ugostitelj ne pridržava istaknutih cijena  (čl. 47. st.1. toč.5. - Zakona za ugostitelja pravnu osobu i obrtnika); ako prema gostu  iz druge  države članice EGP-a primjenjuje diskriminatorske (više) cijene u odnosu na cijene za domaće goste (čl. 33. st. 1. toč.1. Zakona o uslugama  - za ugostitelja pravnu osobu i obrtnika).

            7.5. Obavijest o načinu podnošenja pisanog prigovora i postupanje po prigovoru

            Ugostitelj je dužan omogućiti gostu podnošenje pisanog prigovora u ugostiteljskom objektu i bez odgađanja pisanim putem potvrditi njegov primitak te omogućiti gostu podnošenje pisanog prigovora putem pošte, telefaksa ili elektroničke pošte, u ugostiteljskom objektu vidljivo istaknuti obavijest o načinu podnošenja pisanog prigovora, u pisanom obliku odgovoriti na prigovor u roku od 15 dana od dana zaprimljenog prigovora te voditi i čuvati evidenciju prigovora gostiju godinu dana od dana primitka pisanog prigovora.

            Kontrola:  Da li ugostitelj omogućuje gostima podnošenje pisanog prigovora kako je to propisano Zakonom?

            Prekršaj: ako  ugostitelj ne omogući gostu podnošenje pisanih prigovora u svojim poslovnim prostorijama ili bez odgađanja pisanim putem ne potvrdi njegov primitak ili ne omogući gostu podnošenje pisanog prigovora putem pošte, telefaksa ili elektroničke pošte ili u poslovnim prostorijama vidljivo ne istakne obavijest o načinu podnošenja pisanog prigovora ili u pisanom obliku ne odgovori na prigovor u roku od 15 dana od dana zaprimljenog prigovora, ili ne vodi i/ili čuva pisanu evidenciju prigovora najmanje godinu dana od dana primitka pisanog prigovora (čl. 47.st.1.toč.9. Zakona - za ugostitelja pravnu osobu i obrtnika, a st.2. istog članka za odgovornu osobu), uz primjenu oportuniteta (čl. 42.a. Zakona).

            7.6. Obavijest o zabrani usluživanja alkoholnih pića i pridržavanja te zabrane

            U ugostiteljskom objektu u kojem se uslužuju alkoholna pića i druga pića i napitci koji sadržavaju alkohol (npr. pivo)  zabranjeno je usluživanje, odnosno dopuštanje konzumiranja takvih pića maloljetnicima, o čemu se u objektu mora vidno istaknuti obavijesti.

            Kontrola:  Da li se ugostitelj pridržava propisane zabrane glede usluživanja alkoholni i drugih pića koji sadrže alkohol ?

            Prekršaj:  ako uslužuje odnosno dopušta konzumiranje alkoholnih i drugih pića i/ili napitaka koja sadržavaju alkohol u ugostiteljskom objektu maloljetnicima, i/ili u ugostiteljskom objektu u kojem se uslužuju alkoholna pića i druga pića i/ili napitci koji sadrže alkohol nije vidno istaknuta obavijest o toj zabrani ili ako uslužuju alkoholna pića protivno zabrani predstavničko tijela JLS (čl. 47.st.1.toč.16. Zakona, za ugostitelja pravnu osobu i obrtnika, a st.2. istog članka za odgovornu osobu u pravnoj)

            8. Ispostavljanje računa

            Ugostitelj je dužan izdati gostu čitljiv i točan račun za svaku pruženu ugostiteljsku uslugu, s naznakom vrste, količine i cijene pruženih usluga, odnosno odobrenog popusta, a kod pružanja usluga smještaja navesti u računu i iznos turističke pristojbe, s tim da račun za usluge pružene gostu, u slučaju kada gost koristi ugostiteljske usluge putem turističke agencije ili drugog naručitelja usluge, može izdati turističkoj agenciji/naručitelju usluge.

            Kontrola:  Je li gostu izdan račun za svaku izvršenu uslugu s naznakom vrste, količine, cijene i odobrenim popustom ako je dan, a za pruženu uslugu smještaja u računu naveden iznos turističke pristojbe, odnosno da li je ugostitelj račun izdao  turističkoj agenciji ili drugom naručitelju usluge?

            Prekršaj: ako ugostitelj ne izda gostu čitljiv i točan račun za svaku pruženu ugostiteljsku uslugu s naznakom vrste, količine i cijene pruženih usluga, odnosno odobrenog popusta, a kod pružanja usluga smještaja ne navede u računu i iznos turističke pristojbe, ili račun za pružene usluge gostu ne izda turističkoj agenciji ili drugom naručitelju usluge (čl. 47. st.1. toč. 6. Zakona - za ugostitelja pravnu osobu i obrtnika, a st.2.istog članka - za odgovornu osobu u pravnoj osobi.

            Na ispostavljenom računu, cijene pojedine ugostiteljske usluge do 31.12.2023. ističu se u eurima, a ukupan iznos u eurima i kunama uz prikaz fiksnog tečaja konverzije. Dodajemo da se od 1.1.2024. cijene pojedinačnih usluga kao i ukupan iznos na računima ističu samo u eurima.

            Kontrola:  Da li je ugostitelj  pridržava propisanog načina  dvojnog iskazivanja cijena ugostiteljskih usluga na cjenicima i/ili na računima?

            Prekršaj: ako na ispostavljenom računu cijene pojedinih usluga nisu iskazane u eurima, a ukupan iznos u eurima i kunama uz prikaz fiksnog tečaja konverzije (čl. 88. st.1. toč. 31. Zakona o uvođenju eura) - za ugostitelja pravnu osobu, a po čl. 88. st.3. istog članka za odgovornu osobu u pravnoj, a po čl. 88. st.4. - za ugostitelja obrtnika, uz primjenu oportuniteta za sve prekršaje (čl.89. istog Zakona). 

            9. Ostale obveze ugostitelja prema Zakonu

            U obavljanju ugostiteljske djelatnosti ugostitelj je dužan prema gostu odnositi se uljudno, korektno i profesionalno, te postupati s povećanom pažnjom prema pravilima struke i običajima (pažnjom dobrog stručnjaka).

            Kontrola:  Da li se ugostitelj prema gostu odnosi uljudno, korektno?

            Prekršaj: ako se ugostitelj prema gostu ne odnosi uljudno, korektno i profesionalno (čl. 47.st.1.toč 12. Zakona - za ugostitelja pravnu osobu i obrtnika, a st. 2. istog članka - za odgovornu osobu u pravnoj osobi).

            U obavljanju ugostiteljske djelatnosti ugostitelj je dužan prema gostu postupati s povećanom pažnjom prema pravilima struke i običajima (pažnjom dobrog stručnjaka).

            Kontrola:  Da li se ugostitelj prema gostu postupa s povećanom pažnjom prema pravilima struke?

            Prekršaj: Zakonom nije sankcionirano, ali turistički inspektor zbog navedene povrede može dostaviti obavijest o povredama pravila struke i običaja sudu časti pri Hrvatskoj gospodarskoj komori (ako je ugostitelj trgovačko društvo ili zadruga) odnosno pri Hrvatskoj obrtničkoj komori (ako je ugostitelj obrtnik).

            Ugostitelj koji  obavlja ugostiteljsku djelatnost u ugostiteljskom objektu koji posluje noću (noćni klub, noćni bar, disco klub) dužan je onemogućiti iznošenje pića i napitaka radi konzumiranja izvan zatvorenih prostora ugostiteljskog objekta.

            Kontrola:  Da li je ugostitelj spriječio iznošenje pića i napitaka radi konzumiranja izvan zatvorenih prostora noćnog kluba, disco kluba ili noćnog bara?

            Prekršaj: ako ugostitelj nije spriječio iznošenje pića i napitaka iz noćnog kluba, noćnog bara i disco kluba radi njihove konzumacije izvan zatvorenog prostora ugostiteljskog objekta (čl. 47. st.1. toč. 14. Zakona - za ugostitelja pravnu osobu i obrtnika, a st. 2. istog članka - za odgovornu osobu u pravnoj osobi).

            Ugostitelj koji je prestao u ugostiteljskom objektu obavljati ugostiteljsku djelatnost, dužan je nadležno upravno tijelo koje je izdalo rješenje o ispunjavanju propisanih uvjeta za objekt obavijestiti pisanim putem o toj činjenici u roku od 8 dana od dana nastale promjene.

            Kontrola:  Da li je ugostitelj nakon što je prestao s obavljanjem ugostiteljske djelatnosti u ugostiteljskom objektu, o toj činjenici u propisanom roku pisanim putem obavijestio nadležno upravno tijelo?

            Prekršaj: ako je ugostitelj prestao obavljati ugostiteljsku djelatnost u ugostiteljskom objektu, a o toj činjenici u propisanom roku nije pisanim putem obavijestio nadležno upravno tijelo (čl. 47. st.1. toč. 11. Zakona - za ugostitelja pravnu osobu i obrtnika, a st. 2. istog članka - za odgovornu osobu u pravnoj osobi).

            10. Obveze ugostitelja koji pružaju usluge smještaja

            10.1.  Dodatne obveze  prema odredbama Zakona

            U ugostiteljskom objektu za smještaj, ugostitelj je dužan utvrditi i na recepciji istaknuti kućni red, a u svim sobama i apartmanima izvod iz kućnog reda.

            Kontrola:  Da li je ugostitelj u ugostiteljskom objektu za smještaj utvrdio kućni red te isti istaknuo na recepciji, a izvadak u svim sobama i apartmanima?

            Prekršaj: ako ugostitelj nije utvrdio kućni red ili ga nije istaknuo na recepciji, ili izvadak iz kućnog reda nije istaknuo u svim sobama i apartmanima  (čl. 47. st.1. toč. 3. Zakona - za ugostitelja pravnu osobu i obrtnika, a st. 2. istog članka - za odgovornu osobu u pravnoj osobi), uz primjenu oportuniteta (čl.42.a.Zakona).

            Ugostitelj je dužan na propisani način voditi knjigu gostiju u ugostiteljskom objektu za smještaj u propisanom obliku odnosno voditi popis turista putem informacijskog sustava za prijavu i odjavu turista eVisitor i na propisani način, a goste u smještaju osigurati od posljedica nesretnog slučaja.

            Kontrola:  Da li je ugostitelj vodi knjigu gostiju na propisan način i  u propisanom obliku (putem sustava eVisitor) i je li osigurao goste u smještaju od posljedice nesretnog slučaja?

            Prekršaj: ako:  ugostitelj ne vodi knjigu gostiju u propisanom obliku (putem sustava eVisitor) i na propisani način (čl. 47. st.1. .toč.7. Zakona - za ugostitelja pravnu osobu i obrtnika, a st. 2. istog članka - za odgovornu osobu u pravnoj osobi); nije osigurao goste u ugostiteljskom objektu za smještaj od posljedica nesretnog slučaja (čl. 47. st.1. .toč.8. Zakona - za ugostitelja pravnu osobu i obrtnika, a st. 2. istog članka - za odgovornu osobu u pravnoj osobi).

            10.2. Obveze prema Zakonu o turističkoj pristojbi  (ZTP)

            Ugostitelj koji pruža usluge  noćenja u smještajnom objektu obvezan je u roku od 24 sata od dolaska prijaviti u sustav eVisitor sve osobe kojima pružaj uslugu noćenja, te u roku od 24 sata odjaviti njihov boravak.

            Kontrola:  Da li je ugostitelj u propisanom roku putem sustave eVisitor prijavio goste kojima pruža usluge noćenja kao i odjavio njihov boravak?

            Prekršaj: ako u roku od 24 sata od dolaska ne prijavi u sustav eVisitor sve osobe kojima pruža uslugu noćenja te u roku od 24 sata od odlaska ne odjavi njihov boravak (čl. 27. st.1. toč. 4. ZTP - za ugostitelja pravnu osobu, a po st.3. istog članka i odgovorna osoba u pravnoj osobi, te po čl. 27.st.2.toč.4. ZTP - ugostitelj obrtnik).

            Ugostitelj koji pruža usluge noćenja  u smještajnom objektu dužan je svakom gostu obračunati i naplatiti turističku pristojbu u propisanoj visini istodobno s naplatom pružene usluge.

            Kontrola:  Da li je ugostitelj u svakom pojedinačnom slučaju naplatio gostu turističku pristojbu istodobno s naplatom usluge noćenja?

            Prekršaj: ako ugostitelj u svakom pojedinačnom slučaju ne naplati turističku pristojbu istodobno s naplatom usluge noćenja u smještajnom objektu (čl. 27. st.1. toč. 1. ZTP - za ugostitelja pravnu osobu, a po st.3. istog članka i odgovorna osoba u pravnoj osobi, te po čl. 27.st.2.toč.1. ZTP - ugostitelj obrtnik).

            Ugostitelj je dužan u računu za pružene usluge noćenja posebno označiti iznos naplaćene turističke pristojbe i osnove za oslobođenje od plaćanja odnosno za plaćanje umanjenog iznosa turističke pristojbe.

            Kontrola: Da li je na računu za pružene usluge noćenja posebno naznačen iznos naplaćene turističke pristojbe i osnova za oslobođenje od plaćanja ili  za plaćanje umanjenog iznosa turističke pristojbe, a gostu naplaćena turistička pristojba u propisanoj visini?

            Upravna mjera: ako je gostu naplaćena turistička pristojba u iznosu većem od propisanog, a ugostitelj odbija gostu vratiti više naplaćeni iznos - rješenje o naređivanju vraćanja gostu više naplaćenog iznosa turističke pristojbe u roku određenom u rješenju (čl. 23. st.5. ZTP), odnosno  ako  su podaci o gostu nepoznati - rješenje  o naređivanju uplate više naplaćenog iznosa turističke pristojbe u korist državnog proračuna RH (čl. 23.st.6. ZTP).

            Prekršaj: ako:  na računu za pružene usluge posebno nije označen iznos naplaćene turističke pristojbe, osnova za oslobađanje od plaćanja odnosno za plaćanje umanjenog iznosa turističke pristojbe (čl. 27. st.1. toč. 2. ZTP - za ugostitelja pravnu osobu, a po st.3. istog članka i odgovorna osoba u pravnoj osobi, te po čl. 27.st.2.toč.2. ZTP - ugostitelj obrtnik); je gostu naplaćena turistička pristojba u visini drugačijoj od propisane (čl. 27. st.1. toč.3. ZTP - za ugostitelja pravnu osobu, a po st.3. istog članka i odgovorna osoba u pravnoj osobi, te po čl. 27.st.2.toč.3. ZTP - ugostitelj obrtnik).

            Ugostitelj je dužan gostu naplatiti turističku pristojbu u propisanoj visini.

            Kontrola: Da li je gostu naplaćena turistička pristojba u propisanoj visini?

            Prekršaj: ako na računu za pružene usluge posebno nije označen iznos naplaćene turističke pristojbe, osnova za oslobađanje od plaćanja odnosno za plaćanje umanjenog iznosa turističke pristojbe (čl. 27. st.1. toč. 2. ZTP - za ugostitelja pravnu osobu, a po st.3. istog članka i odgovorna osoba u pravnoj osobi, te po čl. 27.st.2.toč.2. ZTP - ugostitelj obrtnik).

            Naplaćenu turističku pristojbu ugostitelj je dužan uplatiti na propisan račun nadležne turističke zajednice svakog 1. i 15. u mjesecu za sva noćenja ostvarena u tom razdoblju s rokom dospijeća od 7 dana.

            Kontrola: Da li je ugostitelj naplaćenu turističku pristojbu uplatio na propisani račun nadležne turističke zajednice svakog 1. i 15. u mjesecu za sva noćenja ostvarena u tom razdoblju, s rokom dospijeća od 7 dana?

            Upravna mjera: ako naplaćena turistička pristojba u propisanim rokovima nije uplaćena na propisani račun nadležne turističke zajednice - rješenje o naređivanju uplate turističke pristojbe na propisani račun nadležne turističke zajednice (čl. 23. st. 2.  ZTP/).

            Prekršaj: ako na propisan račun nadležne turističke zajednice nije uplaćen iznos naplaćena turističke pristojbe svakog 1. i 15. u mjesecu za sva ostvarena noćenja u tom razdoblju, s rokom dospijeća od 7 dana  (čl. 26. st.1. ZTP - za ugostitelja pravnu osobu, a po st.3. istog članka i odgovorna osoba u pravnoj osobi, te po čl. 27.st.2. ZTP - ugostitelj obrtnik).

             

            11. Kontrola zabrane pušenja u ugostiteljskom objektu

            U zatvorenom prostoru ugostiteljskog objekta zabranjeno je pušenje, kao i na prostoru terase ako je ograđena staklenim stijenama ili nekim drugim materijalom. Iznimno, pušenje je dopušteno u posebnim, za pušače određenim prostorima za smještaj gostiju (uz obvezu vidnog isticanja oznake o dozvoli pušenja u tom prostoru), kao i u prostoru za pušenje ("pušačka kabina")  ugostiteljskog objekta ako isti ispunjava uvjete iz čl. 26. do 31.  ZOUDP-a (u istom se prostoru ne smije posluživati hrana ni piće) te u pušačkom prostoru unutar ugostiteljskog objekta u kojem se uslužuje isključivo piće i koji ne može ispuniti propisane uvjete za prostor za pušenje, uz uvjet da pušački prostor ispunjava uvjete propisane  čl. 32. istog Zakona (pored ostalog i da je vidno istaknuta oznaka da se u tom prostoru smije pušiti te da je prostor opremljen sredstvima promidžbe spoznaje o štetnosti uporabe duhanskih proizvoda). O ispunjavanju propisanih uvjeta za prostor za pušenje i pušački prostor, ugostitelj je obvezan ishoditi rješenje Ministarstva zdravstva.

            Kontrola:  Da li prostor za pušenje ("pušačka kabina")  ili pušački prostor u ugostiteljskim objektima u kojima se uslužuju jela, pića i napitci ispunjavaju propisane uvjete?

            Prekršaj: ako prostor za pušenje ne ispunjava propisane  uvjete iz čl. 27 do 31 ZOUPD-a  ili se u istom uslužuje hrana, ili u ugostiteljskom objektu u kojem se poslužuje pretežito piće, pušački prostor ne ispunjava uvjete propisane čl. 32. Zakona ili za iste prostore  ugostitelj ishodio rješenje Ministarstva zdravstva (čl. 40. st.1. istog Zakona - za pravnu osobu, a st.2. istog članka - za odgovornu osobu u pravnoj osobi i ugostitelja obrtnika) i uz primjenu oportuniteta (čl. 73. ZDI);

            Ugostitelj je dužan osigurati poštovanje zabrane pušenja u zatvorenom prostoru ugostiteljskog objekta, osim u prostoriji određenoj za pušenje u ugostiteljskom objektu za smještaj, a u ugostiteljskom objektu u kojem se uslužuje hrana i piće, u  prostoru za pušenje i pušačkom prostoru.

            Kontrola: Da li se ugostitelj pridržava  propisane zabrane pušenja unutar zatvorenog prostora ugostiteljskog objekta?

            Prekršaji: ako, osim u prostorima dopuštenim za pušenje:  ugostitelj ne osigura poštovanje zabrane pušenja u zatvorenom prostoru ugostiteljskog objekta  (čl. 40. st.1. toč. 53. ZOUDP-a - za ugostitelja pravnu osobu, a st.2. istog članka - za odgovornu osobu u pravnoj osobi i ugostitelja obrtnika); je zatečena osoba koja puši izvan dopuštenih prostora (čl. 41. st.1. istog Zakona - za ugostitelja pravnu osobu, a st.2. istog članka za ugostitelja obrtnika);  osoba zatečena u zatvorenom prostoru ugostiteljskog objekta  puši duhanski i srodni proizvod ili biljni proizvod ili rabi elektronička cigareta s nikotinskim punjenjem ili bez tog punjenja ili vodena lula  (čl. 43. st istog Zakona - za osobu zatečenu u pušenju).

 

            12. Prekršajne kazne

            U nastavku članka dajemo sažeti prikaz novčanih kazni za pojedine prekršaje u nekim od zakona koji se navode u ovom članku, uz napomenu  da su novčane kazne koje su u nekim zakonima još uvijek naznačene u kunama,  u ovom članku  iskazane i u eurima primjenom fiksnog tečaja konverzije 1 EUR = 7,53450 kn te općih pravila  za preračunavanje i zaokruživanje iz čl. 14. Zakona o uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj.

            Za prekršaje iz čl 46. Zakona o ugostiteljskoj djelatnosti propisana je novčana kazna  za ugostitelja pravnu osobu i obrtnika u  iznosu od 5.000,00 do 30.000,00 kn (663,61 do 3.981,68 eura)  i za odgovornu osobu u pravnoj osobi u iznosu od 3.000,00 do 10.000,00 kn ( 398,17 do 1.327,23 eura).  U slučaju ponavljanja istog prekršaja u istom objektu, propisana je novčana kazna u višem iznosu.  Za prekršaj iz ovoga članka, turistički inspektor može  naplatiti  novčanu kaznu na mjestu izvršenja prekršaja za pravnu osobu i obrtnika u iznosu od 2.000,00 kn (265,45 eura), a za odgovornu osobu u pravnoj osobi u iznosu od 1.500,00 kn (199,08 eura),    osim u slučaju ponavljanja istog prekršaja.  Za  prekršaj iz čl. 47. ovoga Zakona,  propisana je novčana kazna za ugostitelja pravnu osobu i obrtnika u iznosu od 2.500,00 do 20.000,00 kn ( 331,81 do 2.654,46 eura) i za odgovornu osobu u pravnoj osobi u iznosu od 2.000,00 do 7.000,00 kn ( 265,45 do 929,06 eura).  U slučaju ponavljanja istog prekršaja u istom objektu, propisana je novčana kazna u višem iznosu. Za prekršaj iz ovoga članka, turistički inspektor može  naplatiti  novčanu kaznu na mjestu izvršenja prekršaja za pravnu osobu i obrtnika u iznosu od 1.500,00 kn ( 199,08 eura), a za odgovornu osobu u pravnoj osobi u iznosu od 1.000,00 kn (132.71 eura ), osim u slučaju ponavljanja istog prekršaja.

            Za prekršaj iz čl. 26. Zakona o turističkoj pristojbi  propisana je novčana kazna  za ugostitelja pravnu osobu u iznosu od 2.000,00 do 25.000,00 kn (265,45 do 3.318,07 eura) i za odgovornu osobu u pravnoj osobi u iznosu od 1.000,00 do 5.000,00 kn ( 132,71 do  663,61 eura), a za ugostitelja obrtnika u iznosu od 2.000,00 do 25.000,00 kn (265,45 do 3.318,07 eura). Za prekršaj iz čl. 27. ovoga  Zakona propisana je novčana kazna  za ugostitelja pravnu osobu u iznosu od 2.000,00 do 10.000,00 kn (265,45 do 1.327,23 eura) i za odgovornu osobu u pravnoj osobi u iznosu od 1.000,00 do 4.000,00 kn (132,71 do 530,89 eura), a za ugostitelja obrtnika u iznosu od 2.000,00 do 10.000,00 kn (265,45 do 1.327,23 eura). U slučaju ponavljanja prekršaja,  novčane kazne  propisane su u višem iznosu.  Za  navedene prekršaje, turistički inspektor može naplatiti novčanu kaznu na mjestu izvršenja prekršaja, za pravnu osobu u iznosu od 1.000,00 kn ( 132,71 eura) i za odgovornu osobu u pravnoj osobi u iznosu od 800,00 kn ( 106,18 eura), osim u slučaju ponavljanja prekršaja.

            Za prekršaj  iz čl. 10. Zakona o zabrani i sprječavanju obavljanja neregistrirane djelatnosti, propisana je novčana kazna za pravnu osobu u iznosu od 20.000,00 do 50.000,00 kn (2.654,47 do 6.636,14 eura) i za odgovornu osobu u pravnoj osobi u iznosu od 5.000,00 do 20.000,00 kn (663,61 do 2.654,46 eura ) te za fizičku osobu u iznosu od 10.000,00 do 30.000,00 kn (1.327,23 do 3.981,68 eura).   

            Za prekršaj iz  čl. 40. Zakona o ograničavanju uporabe duhanskih i srodnih proizvoda propisana je novčana kazna za pravnu osobu u iznosu od 70.000,00 do 150.000,00 kn (9,290,60 do 19.908,42 eura), za odgovornu osobu u pravnoj osobi i obrtnika u iznosu od 5.000,00 do 15.000,00 kn (663,61 do 1.990,84 eura), a  za prekršaj iz čl. 41. ovoga Zakona,novčana kazna za pravnu osobu u iznosu od 2.000,00 do 20.000,00 kn (265,45 do 2.654,46 eura) i za obrtnika u iznosu od 2.000,00 do 5.000,00 kn (265,45 do 663,61 eura). Za  prekršaj iz čl. 43.  ovoga Zakona  propisana je novčana kazna na mjestu izvršenja prekršaja za fizičku osobu zatečenu u pušenju u ugostiteljskom objektu u iznosu od 1.000,00 kn (132,71 eura).

            Za prekršaj iz čl. 127. Zakona o Državnom inspektoratu propisana je novčana kazna za pravnu osobu u iznosu od 3.980,00 do 15.920,00 eura, za odgovornu osobu u pravnoj osobi u iznosu od 390,00 do 2.650,00 eura, a za obrtnika u iznosu od 2.650,00 do 10.610,00 eura. Za prekršaje iz čl. 128. i 129. ovoga Zakona propisana je novčana kazna za fizičku osobu u iznosu od 390,00 do 660,00 eura.

  

Darko Marečić, dipl. iur.    


^ 1 Nar. nov., br. 115/18., 117/21. i 67/23.

^ 2 Nar. nov., br. 85/15., 121/16., 99/18.

^ 3  Nar. nov., br. 52/19., 32/20. i 42/20.

^ 4  Nar. nov., br. 61/11. i 66/19.

^ 5  Nar. nov., br. 57/22. i 88/22.-ispr.

^ 6  Nar. nov., br. 80/11.

^ 7 Europski gospodarski prostor (EGP) okuplja države članice Europske unije i tri države članice EFTA-e (Island, Lihtenštajn i Norvešku).

^ 8  Nar. nov., br. 45/17. i 114/18.

^ 9  Nar. nov., br. 143/13. - 41/20.-ispr.

^ 10  Nar. nov., br. 47/09. i 110/21.

^ 11  Čl. 70. st.3. Zakona o Državnom inspektoratu.

^ 12 Smatra se da nadzirana pravna ili fizička osoba nije omogućila obavljanje inspekcijskog nadzora, pored ostalog i ako se ne odazove pozivu za saslušanje u zakazano vrijeme odnosno ako u roku određenom u zapisniku inspektora ili roku određenom u pozivu za saslušanje stranke ne osigura uvid u proizvode, traženu poslovnu dokumentaciju i druge isprave potrebne za utvrđivanje činjeničnog stanja u započetom nadzoru (čl.63.st.2. ZDI-a)

^ 13 Ugostiteljski objekti   iz skupine Restorani, razvrstavaju se u neku od slijedećih vrsta:  restoran, gostionica, zdravljak, zalogajnica, pečenjarnica, pizzeria, bistro, slastičarnica i objekt brze prehrane (fast food). Ugostiteljski objekti  iz skupine Barovi, razvrstavaju se u slijedeće vrste:   kavana, noćni klub, noćni bar, disco klub, caffe bar, pivnica, buffet, krčma, konoba, klet, beach bar i kušaonica. Ugostiteljski objekti iz skupine Objekt jednostavni usluga, razvrstavaju se u vrste: objekt jednostavnih usluga u kiosku, objekt jednostavnih brzih usluga, objekt jednostavnih usluga u nepokretnom ili priključnom vozilu, objekt jednostavnih usluga u šatoru, objekt jednostavnih usluga na klupi i objekt jednostavnih usluga na kolicima ili sl. napravama. Ugostiteljski objekti iz skupine Catering objekti, imaju samo jednu vrstu i to pripremnica obroka (catering). Ugostiteljski objekti  iz skupine Hoteli, razvrstavaju se u slijedeće vrste: hotel baština (heritage), difuzni hotel, hotel, aparthotel, turističko naselje, turistički apartmani, pansion, integralni (udruženi) hotel, lječilišne vrste i hoteli posebnog standarda. Ugostiteljski objekti iz skupine Kampovi, razvrstavaju se vrstu kamp, glamping i kamp odmorište. Skupina Ostali ugostiteljski objekti za smještaj uključuje slijedeće vrste ugostiteljskih objekata za smještaj: soba, apartman, studio apartman, kuća za odmor, prenoćište, odmaralište za djecu, hostel, planinarski dom, lovački dom, učenički dom ili Studentski dom ili Akademis i objekt za robinzonski smještaj. Pojedine vrste ugostiteljskog objekta mogu biti klupskog tipa (klub), u kojima se ugostiteljske usluge pružaju samo određenoj skupini gostiju (članovima kluba).

^ 14 Ugostiteljski objekti iz skupine Hoteli kategoriziraju se u kategorije koje se označavaju  zvjezdicama  (vrst hotel, aparthotel i turističko naselje ima četiri kategorije koje se označavaju  sa 2., 3., 4. i  5 zvjezdica;   vrsta  turistički apartmani  ima  tri kategorije koje se označavaju sa 2., 3., i 4. zvjezdice ), osim vrste pansion koji ima  dvije kategorije koje se označavaju sa  "standard" i "pansion".  U skupini Kamp, kategoriziraju  se vrsta kamp koji ima četiri kategorije koje se označavaju sa 2., 3., 4. i 5 zvjezdica te  vrsta   glamping  koji ima  dvije kategorije koje se označavaju sa 4. i 5 zvjezdica. Unutar skupine Ostali ugostiteljski objekti za smještaj, kategoriziraju se vrste soba i studio apartman koji imaju 3 kategorije koje se označavaju sa 2., 3. i 4. zvjezdice  te apartman i kuća za odmor koji imaju četiri kategorije koje se označavaju sa 2,. 3., 4  i 5 zvjezdica.

^ 15 Za koje vrste i kategorije ugostiteljskih objekata rješenje izdaje nadležno upravno tijelo Grada Zagreba odnosno županije u čijem je djelokrugu obavljanje povjerenih poslova državne uprave u području ugostiteljstva, propisano je čl. 21. Zakona, a za koje vrste i kategorije ugostiteljskih objekata rješenje izdaje Ministarstvo turizma i sporta, propisano je čl.22. Zakona.

^ 16 Pravilnik o razvrstavanju i minimalnim uvjetima ugostiteljskih objekata iz skupina Restorani, Barovi, Catering objekti i Objekti jednostavnih usluga (Nar. nov., br. 82/07., 82/09., 75/12., 69/13. i 150/14.); Pravilnik o razvrstavanju i kategorizaciji i posebnim standardima ugostiteljskih objekata iz skupine Hoteli (Nar. nov., br. 56/16. i 120/19.); Pravilnik o razvrstavanju i kategorizaciji ugostiteljskih objekata iz skupine Kampovi (Nar. nov., br. 54/16., 68/19. i 120/19.); Pravilnik o razvrstavanju i kategorizaciji  ugostiteljskih objekata iz skupine Ostali ugostiteljski objekti za smještaj (Nar. nov., br. 54/16. i 69/17.), Pravilnik za dodjelu oznake kvalitete ugostiteljskog objekta vrste hotel (Nar. nov., br. 9/16.).

NovčanikMinistarstvo financija je donijelo Pravilnik o sadržaju procedura za rješavanje prigovora dužnika koji je stupio na snagu 21. ožujka 2024. godine te je tvrtkama koje se bave otkupom i servisiranjem potraživanja dao rok od 30 dana da se usklade sa odredbama Pravilnika. Autorica u članku piše o novostima i obvezama koje Pravilnik donosi.

Materija osiguranja je iznimno kompleksna, kako s pravnog aspekta tako i s ekonomsko-financijskog, pa se zakonodavac odlučio „statusnim“ zakonom, Zakonom o osiguranju, koji regulira osnivanje i rad osiguratelja, regulirati i materiju stečaja osiguravajućih društava. Predmet su analize važeće norme koje se odnose na imenovanje stečajnog upravitelja u postupak nad osiguravajućim društvima, imajući u vidu činjenicu kako de lege lata regulacija Zakona o osiguranju ne daje precizan odgovor kako imenovati stečajnog upravitelja te izbjeći sumnju u „povezanost suca i stečajnoga upravitelja“.

Upravljanje promjenama
05.04.2024 10:00

Neminovno je da su promjene postale nezaobilazni dio u poslovnim procesima organizacija, te da se posebice odražavaju na njezine najznačajnije nositelje, odnosno zaposlenike. Stoga, kako bi menadžment što jednostavnije i efikasnije proveo proces promjene koje su u određenim okolnostima prijeko potrebne, neophodno je proći kroz nekoliko faza za uspješnu realizaciju cijelog procesa, a o čemu će biti riječi u nastavku teksta.

Novi Zakon o turizmu objavljen je 27. prosinca 2023. godine u Narodnim novinama (156/23), a stupio je na snagu s 1. siječnja 2024. godine. Uvedene su brojne izmjene u načinu upravljanja turizmom u skladu s Nacionalnim planom oporavka i otpornosti, koji financira EU. U roku od godinu dana od dana stupanja na snagu ovog Zakona postojeće turističke zajednice dužne su uskladiti svoje opće akte s odredbama Zakona. Autor u članku donosi pregled noviteta koje donosi novi Zakon o turizmu.

U najširem značenju, inspekcijski nadzor obuhvaća kontrolu nad zakonitošću rada i postupanja pravnih i fizičkih osoba, kojeg, u okviru  zakonom propisanog djelokruga rada i ovlaštenja, neposredno provode nadležni inspektori. Inspekcijske poslove u području trgovine, usluga, zaštite potrošača i sigurnosti neprehrambenih proizvoda obavlja tržišna inspekcija Državnog inspektorata. Što najčešće kontroliraju tržišni inspektori u prodavaonici i koje mjere su ovlašteni i obvezni poduzeti protiv nadziranog trgovca kada utvrde da se isti ne pridržava propisanih obveza i/ili zabrana,  pišemo u nastavku ovoga članka.