02.04.2020 13:35
Pandemija virusa Covid-19 teško je zahvatila brojne europske zemlje. Dio stanovništva izravno je pogođen ovom silovitom i brzoširećom bolešću. Drugi dio stanovništva podvrgnut je strogim ograničavajućim mjerama koje s poduzimaju s ciljem sprječavanja i usporavanja napredovanja zarazne bolesti.

Europske države prvi se put suočavaju s ovako opsežnim mjerama koja ograničavaju brojna prava na koja smo navikli. Pitanja zakonitosti i ustavnosti nametnutih, odnosno, namjeravanih ograničenja sve su glasnija u javnosti. Postavlja se i pitanje što je s Konvencijom za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda1 i obavezama koje proizlaze iz nje.

Konvencija u svom članku 15. predviđa mogućnost derogiranja u vrijeme izvanrednog stanja:

1. U vrijeme rata ili drugog izvanrednog stanja koje ugrožava opstanak naroda svaka visoka ugovorna stranka može, u opsegu koji je strogo određen potrebama tih izvanrednih prilika, poduzeti mjere koje derogiraju njezine obveze iz ove Konvencije, uz uvjet da te mjere nisu nespojive s njezinim ostalim obvezama po međunarodnom pravu.

2. Na temelju te odredbe ne može se derogirati članak 2., osim za slučajeve smrti prouzročene zakonitim ratnim činima, niti članci 3., 4. (stavak 1.) i 7.

3. Svaka visoka ugovorna stranka koja se posluži tim pravom derogiranja svojih obveza mora Glavnog tajnika Vijeća Europe u cijelosti obavijestiti o mjerama koje je poduzela i o razlozima radi kojih je to učinila. Ona će također obavijestiti Glavnog tajnika Vijeća Europe o prestanku djelovanja tih mjera i o ponovnoj punoj primjeni svih odredaba ove Konvencije.

Na dan 30. ožujka 2020. ukupno je šest država obavijestilo Glavnog tajnika Vijeća Europe o derogaciji Konvencije: Armenija, Estonija, Gruzija, Latvija, Moldavija i Rumunjska.2

Iz teksta članka 15. Konvencije vidljivo je da za primjenu derogacije moraju postojati posebne okolnosti, da opseg poduzetih mjera mora biti strogo ograničen potrebama izvanrednih prilika, da određena prava nije moguće derogirati niti u kojem slučaju, te da je propisana procedura koju je potrebno slijediti da bi derogacija bila valjana.

U presudi Lawless protiv Irske (br. 3.)3 Europski sud je naveo kako se izvanredne okolnosti odnose na izvanredne krize ili izvanredna stanja koja utječu na čitavo stanovništvo i predstavljaju prijetnju organiziranom životu zajednice u nekoj državi.

U povijesti Konvencije nije do sada bilo derogacija koje su poduzete zbog izvanrednog stanja koje ugrožava opstanak naroda, a koje je izazvano zdravstvenom pandemijom.

Dosadašnji razlozi bili su suzbijanje terorističke prijetnje (npr. Irska je derogirala Konvenciju radi poduzimanja mjera s ciljem suzbijana terorističke djelatnosti IRA-e), sanacija pokušaja državnog udara (Turska), suzbijanje terorizma nakon terorističkih napada u Sjedinjenim Američkim Državama u rujnu 2011. (Ujedinjena Kraljevina). 

Izvanredno stanje mora biti stvarno ili neposredno predstojeće, pri čemu uobičajene mjere i restrikcije koje su dopuštene Konvencijom nisu dostatne za održavanje javne sigurnosti. Konvencija ne zahtijeva da izvanredno stanje bude privremeno – ono može potrajati i više godina.

Države članice imaju široku slobodu procjene kada je riječ o tome predstavlja li neko stanje „izvanredno stanje koje ugrožava opstanak naroda“. Opasnost koja prijeti mora biti neposredna, pri čemu nije potrebno čekati da se opasnost obistini, već se mjere mogu donijeti kako bi se ona spriječila. Također, Europski sud tumači da se procjena rizika „opstanka naroda“ temelji na parametrima koji su bili poznati u vrijeme donošenja mjera, a ne u svjetlu kasnijeg razvoja događaja.

Spomenuta sloboda procjene nije neograničena, i podložna je kontroli strasburških tijela. No, za razliku od ranijih derogacija Konvencije, u kojima je bila riječ o specifičnom i individualnom stanju u pojedinoj državi koja je derogirala Konvenciju, sada se javlja više država članica koje derogiraju Konvenciju zbog istog „izvanrednog stanja“, dok svjedočimo da neke druge, iako teško pogođene države članice, nisu zatražile derogaciju.

Kada je riječ o sadržaju mjera zbog kojih je došlo do derogacije, treba navesti da njihov opseg ne smije prelaziti ono što je strogo potrebno da bi se odgovorilo na izvanrednu situaciju s kojom je država suočena. Osim toga, mjere ne smiju predstavljati kršenje drugih međunarodnih obaveza na koje se država obvezala. 

Europski sud ima pravo, odlučujući o zahtjevima koji mu budu podneseni, ispitati jesu li mjere zbog kojih je došlo do derogacije Konvencije bile strogo potrebne. U tom smislu može, među ostalim, ocjenjivati jesu li otprije postojeće mjere mogle biti dovoljne za otklanjanje opasnosti, predstavljaju li poduzete mjere prikladan odgovor na izvanrednu situaciju, jesu li korištene u svrhe zbog kojih su donesene, jesu li mjere ograničene i postoji li nadzor nad njihovim provođenjem. Također uzima se u obzir i značaj prava koja su ograničena i proporcionalnost poduzetih mjera.

Da bi derogacija stupila na snagu, Konvencija propisuje način na koji su države ugovornice dužne obavijestiti konvencijska tijela o derogaciji kao i o sadržaju i opsegu mjera zbog kojih se derogacija poduzima.

Je li derogacija Konvencije potrebna u slučaju pandemije Covid-19?

Kao što je već spomenuto, određena prava koja jamči Konvencija ne mogu se derogirati ni pod kojim okolnostima – to su pravo na život (članak 2. Konvencije), zabrana mučenja i nečovječnog postupanja (članak 3. Konvencije), zabrana ropstva (članak 4. Konvencije), zabrana kažnjavanja bez zakona (članak 7. Konvencije), poštivanje načela ne bis in idem (članak 4. Protokola 7.), zabrana smrtne kazne (članak 1. Protokol 13.).

Ostala prava moguće je derogirati. Međutim, ovdje treba istaknuti da prava koja je moguće derogirati zapravo već u sebi sadrže, i bez derogacije, mogućnost da budu ograničena radi zaštite javnog zdravlja. Naime prava poput npr. slobode kretanja, privatnosti, slobode okupljanja i prava na slobodu podložna su ograničenjima onda kada su ta ograničenja predviđena zakonom, kada imaju legitiman cilj (poput, u sadašnjoj situaciji, zaštite zdravlja) i kada su razmjerna cilju koji se želi postići.

Konsenzus svakako postoji da je zaštita zdravlja u sadašnjoj situaciji legitiman cilj. Štoviše, članak 5. stavak 1. (e) Konvencije izrijekom navodi sprječavanje širenja zaraznih bolesti kao jedan od razloga za ograničenje slobode.

Ne ulazeći u ustavni poredak pojedinih država, kod poduzimanja različitih ograničavajućih mjera treba voditi računa o njihovoj zakonitosti. U brojnim su zemljama izglasani novi zakoni kojima je žurno odgovorno na novonastalu izvanrednu situaciju, pa bi mjere koje se provode u skladu s tim zakonima trebale udovoljiti uvjetu zakonitosti. No, treba napomenuti kako zakoni kojima su izvršnoj vlasti prenese neograničene ovlasti možda neće udovoljavati tom uvjetu.

Konačno, treba udovoljiti i uvjetu proporcionalnosti, odnosno osigurati da poduzete mjere budu razmjerne cilju koji se želi ostvariti. Mjere kojima se ograničava sloboda kretanja ili okupljanja će tako u slučaju ove pandemije vjerojatno biti ocijenjene kao proporcionalne. Međutim, teško bi se moglo opravdati uvođenje mjera kojima bi se, zbog pandemija virusa, ograničila sloboda izražavanja. S druge strane, kod poduzimanja mjera kojima se ograničava pravo na privatnost (koje obuhvaća brojna pitanja – od obaveze obavještavanja tijela o kontaktima, putovanjima i zdravstvenom stanju do praćenja mobilnih uređaja) ili pravo na mirno uživanje vlasništva potrebno je pažljivo ocijeniti koje mjere jesu, a koje nisu strogo potrebne za sprječavanja pandemije i otklanjanje njezinih posljedica.

Može se stoga zaključiti kako postojeći modaliteti ograničavanja pojedinih ljudskih prava omogućavaju da se ta prava, u cilju zaštite od pandemije, ograniče u skladu s Konvencijom za zaštitu ljudskih prava. Derogacija Konvencije, ako se ocijeni opravdanom, možda će za neke države značiti šire tumačenje pojma „zakonitosti“ i „proporcionalnosti“ ograničenja. Međutim, kao što podsjeća Europski sud za ljudska prava – čak i u izvanrednom stanju države moraju imati na umu da svaka poduzeta mjera mora imati za cilj zaštitu demokratskom poretka, te da treba poduzeti sve napore da se očuvaju vrijednosti demokratskog društva kao što je pluralizam, tolerancija i širokoumnost.4


Morana Briški, mag. iur

Reference:

  1. Guide on Article 15 of the European Convention on Human Rights, Council of Europe/European Court of Human Rights, 2020
  2. HUDOC, https://hudoc.echr.coe.int/
  3. K. Dzehtsiarou: „Covid 19 and the European Convention on Human Rights“, https://strasbourgobservers.com
  4. Factsheet – Derogation in time of emergency, European Court of Human Rights, March 2020

1 Konvencija za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda, Narodne novine – Međunarodni ugovori, broj 18/97., 6/99., 14/02., 13/03., 9/05., 1/06. i 2/10.

^ 2 https://www.coe.int/en/web/conventions/notifications

^ 3 Lawless protiv Irske, zahtjev broj 332/57, presuda od 1. srpnja 1961. http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-57518

^ 4Mehmet Hasan Altan v. Turkey, zahtjev broj 13237/17, presuda od 20. ožujka 2018., http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-181862

PravoMaterija osiguranja je iznimno kompleksna, kako s pravnog aspekta tako i s ekonomsko-financijskog, pa se zakonodavac odlučio „statusnim“ zakonom, Zakonom o osiguranju, koji regulira osnivanje i rad osiguratelja, regulirati i materiju stečaja osiguravajućih društava. Predmet su analize važeće norme koje se odnose na imenovanje stečajnog upravitelja u postupak nad osiguravajućim društvima, imajući u vidu činjenicu kako de lege lata regulacija Zakona o osiguranju ne daje precizan odgovor kako imenovati stečajnog upravitelja te izbjeći sumnju u „povezanost suca i stečajnoga upravitelja“.

Upravljanje promjenama
05.04.2024 10:00

Neminovno je da su promjene postale nezaobilazni dio u poslovnim procesima organizacija, te da se posebice odražavaju na njezine najznačajnije nositelje, odnosno zaposlenike. Stoga, kako bi menadžment što jednostavnije i efikasnije proveo proces promjene koje su u određenim okolnostima prijeko potrebne, neophodno je proći kroz nekoliko faza za uspješnu realizaciju cijelog procesa, a o čemu će biti riječi u nastavku teksta.

Novi Zakon o turizmu objavljen je 27. prosinca 2023. godine u Narodnim novinama (156/23), a stupio je na snagu s 1. siječnja 2024. godine. Uvedene su brojne izmjene u načinu upravljanja turizmom u skladu s Nacionalnim planom oporavka i otpornosti, koji financira EU. U roku od godinu dana od dana stupanja na snagu ovog Zakona postojeće turističke zajednice dužne su uskladiti svoje opće akte s odredbama Zakona. Autor u članku donosi pregled noviteta koje donosi novi Zakon o turizmu.

U najširem značenju, inspekcijski nadzor obuhvaća kontrolu nad zakonitošću rada i postupanja pravnih i fizičkih osoba, kojeg, u okviru  zakonom propisanog djelokruga rada i ovlaštenja, neposredno provode nadležni inspektori. Inspekcijske poslove u području trgovine, usluga, zaštite potrošača i sigurnosti neprehrambenih proizvoda obavlja tržišna inspekcija Državnog inspektorata. Što najčešće kontroliraju tržišni inspektori u prodavaonici i koje mjere su ovlašteni i obvezni poduzeti protiv nadziranog trgovca kada utvrde da se isti ne pridržava propisanih obveza i/ili zabrana,  pišemo u nastavku ovoga članka.

U suvremenim uvjetima poslovanja poduzetnički inkubatori imaju važnu ulogu u pružanju podrške malim i srednjim poduzećima, kako na lokalnoj, tako i na regionalnoj razini. Ukratko, poduzetnički inkubatori nude širok spektar usluga te su u svome razvoju u posljednja dva desetljeća znatno napredovali od pružanja usluge najma poslovnog ili radnoga prostora do pružanja cijeloga niza specijaliziranih usluga. Autor u članku pojašnjava važnost poduzetničkih inkubatora s osvrtom na inkubator PISMO, zahvaljujući kome je grad Novska postao centar gaming industrije.